SEO: Hvad skete der med mine grønne prikker? - Top3 Webdesign

SEO: Hvad skete der med mine grønne prikker?

Sidste uge fik nogle af mine kunder en ordentlig forskrækkelse. Som brugere af WordPress’ bedste SEO-værktøj Yoast får man kontant afregning, når ens side er rigtigt SEO-optimeret: en fin lille grøn prik ud for siden i oversigten fortæller, at alt er som det skal være.Google har indført nye algoritmer, så læsbarhed er en vigtig parameter

Men pludselig og uden varsel var prikkerne RØDE! Yoast havde lavet en opdatering, der tog højde for, at Google er blevet træt af alle de tekster, hvor søgeordet dukker op i alle mulige og umulige sammenhænge.

Mere liv i teksterne

Tidligere kunne man tillade sig at en søgeordstæthed på op til 4,75%, men det er slut med det. I dag hedder det 2,5%, og tak for det! For tekster, der udelukkende er skrevet for at opnå høj søgeordstæthed – jamen de er bare ikke særligt spændende. Gode tekster er varierede og levende i deres ordvalg, gode tekster gør sig umage med at finde forskellige synonymer for det samme ord – og er lettere og mere fornøjelige at læse.

Yoast reagerer med røde prikker, hvis søgeordtætheden er over 2,5%Læsbarhed er vigtig

Google er heldigvis blevet opmærksomme på, at et godt søgeresultat ikke kun handler om masser af information – men også om at læsbarheden er i top. Og derfor har Yoast fået en ny fane, der hedder “Readability”:

seo-readability

Her får du de eftertragtede grønne prikker ved at passe på, at dine afsnit og sætninger ikke er for lange. Undersøgelser har nemlig vist, at det er super vigtigt i forhold til, om folk kan holde ud at læse tekster på nettet, at afsnittene ikke er for lange eller ustrukturerede. Og faktisk er det en rigtig god idé at bruge samme principper, når du skriver på papir – hvorfor ikke gøre det nemt for dine læsere?